Näin valmistaudun lomalle

Mun ihoa vaaleampaa ihoa saa etsiä. Oon oikea kalkkilaivankapteeni ja siksi mun pitää aina valmistella ihoa jos oon lähdössä aurinkolomalle. Pari viime vuotta oon luottanut pariin juttuun ennen reissua ja varmistanut sen, että en pala. Mun iho on sellaista tyyppiä, että se ei rusketu helposti ja ilman näitä toimenpiteitä myös palaa helposti.

Pyrin syömään aurinkokapseleita pari viikkoa ennen reissua ja  käyn muutaman kerran solariumissa. En tosiaan siksi, että saisin väriä (sekin olisi tosin ihan kiva mutta rusketun todella hitaasti!) vaan siksi, että kalpea ihoni sietäisi vähän paremmin aurinkoa lomalla.


Solariumissa käyn max viisi kertaa ja 15-20 minuuttia kerrallaan. Käytän solariumvoidetta joka edistää värin tarttumista ja hoitaa samalla ihoa. En tosin ole huomannut, että väriä tarttuisi mitenkään enemmän mutta tykkään siitä tunteesta minkä tämä voide jättää. Ilman tämän käyttöä ihoni on solkun jälkeen todella kuiva mutta kun olen käyttänyt tätä on ihoni todella pehmeä. Käytän Australian Gold Sinfully Black -solariumvoidetta. Voide on siis ihan suojakertoimeton mutta hoitaa ihoa mm. E-vitamiinin, oliivi- ja auringonkukanöljyn ja hamppuöljyn avulla. Tätä saa ainakin Stockmannilta ja Sokoksesta ja hintaa on noin parikymppiä.


Aurinkokapseleiden suhteen en ole mitenkään merkkiuskollinen vaan syön sitä mitä sattuu löytymään. Muutama vuosi sitten söin Fitnesstukusta tilattuja aurinkokapseleita joissa oli huomattavasti korkeampi annostus Beetakaroteeniä kuin muiden valmistajien vastaavissa. Mulla ei ole ikinä ollut sellaista rusketusta kun sen loman jälkeen joten ne olivat ainakin ihan huikeita. En löytänyt niitä enää nettisivuilta mutta tällä kertaa käytän Betamax aurinkokapseleita jotka sain viime vuoden puolella blogin kautta testiin. Vielä ei siis ole mitään sanottavaa näistä mutta toivottavasti tekevät tehtävänsä eikä ihoni pala Abu Dhabin auringon alla. Yhdessä kapselissa on 6mg beetakaroteenia. Aurinkokapseleiden käyttö suositellaan aloitettavan 1-2 viikkoa ennen auringonottoa sekä loman ajan.


Mikäli teillä on yhtä vaalea ihon kun minulla suosittelen ainakin aurinkokapseleiden käyttöä ennen lomamatkaa tai kesää. Solariumiin liittyy niin paljon mielipiteitä, että siihen en halua yllyttää mutta minulla se on toiminut. Mielummin käyn sen muutaman kerran siellä ennen lomaa kun, että antaisin ihoni palaa. Lomalla käytän yleensä SPF 30-suojakerrointa.

1 kommentti:

  1. Kannattaa kokeilla myös luonnon omia aineita tuohon ruskettumiseen ja palamisen estämiseen. Itse olen syönyt yleensä n. kuukautta ennen reissua joka päivä pari porkkanaa. Ne sisältää karoteenia ja a-vitamiinia mikä auttaa siis ruskettumaan ja ehkäisee palamista. Itselläni toiminut paremmin kuin hyvin ja aina tullut kaunis rusketus. Muita keinoja en ole käyttänyt. En myöskään ennen ruskettunut helposti :) ja porkkanat on terveellisiä! :D -jenppu

    VastaaPoista

- DESIGNED BY ECLAIR DESIGNS -